Laboratoare

Laboratorul CG001

    Laboratorul prezintă instalații frigorifice cu comprimare mecanică de vapori. Laboratorul evidențiază cele mai importante componente ale sistemelor frigorifice și permite urmărirea proceselor termodinamice care se desfășoară în acestea, în timp real. Unele dintre lucrările de laborator permit prezentarea celor mai utilizate metode de măsurare, stocare, prelucrare și transmitere la distanță a temperaturilor și presiunilor. O aplicație aparte din punct de vedere tehnic o reprezintă camera climatică ce permite realizarea unor condiții de climat caracterizate de temperaturi cuprinse între +180 oC și -70 oC și umiditate relativă cu valori cuprinse între 0 % și 100 %. În acest echipament se pot testa diverse componente, echipamente și materiale în condiții extreme.

Laboratoarele CG068-CG069 - Motor Diesel – Combustibli Alternativi – Biocombustibili

    Standul are în componență un motor cu aprindere prin comprimare (4 cilindrii) cu injecție directă UTB 2404055 ce dezvoltă 48 kW la turația de 2400 rpm și un cuplu maxim de 224 Nm la 1400 rpm. Turația și cuplul motor sunt determinate cu ajutorul unei frâne cu curenți turbionari AVL Alpha 160. Regimul funcțional al motorului este controlat cu echipamentul AVL EMCON / BME 400. Debitmetrul volumic SCHLUMBERGER Fluxi 2000/TZ este folosit pentru a măsura consumul de aer al motorului. Consumul de combustibil se determină prin intermediul debitmetrului AVL 733S și controlerului de temperatura AVL 753C. Calculul coeficientului relativ de dozaj al aerului și determinarea valorilor emisiilor de dioxid de carbon (CO2), monoxid de carbon (CO), oxizi de azot (NOx) și hidrocarburi nearse totale (THC) se realizează cu analizorul de gaze HORIBA Mexa 7170D. Valoarea emisiei de fum exprimată în FSN (filter smoke number) se determină utilizând AVL 415S. Temperatura și presiunea apei de răcire a frânei, uleiului motor, aerului în admisie și gazelor de evacuare, precum și temperatura și presiunea aerului din încăpere sunt măsurate cu diverse dispozitive, iar printr-un sistem de condiționare a semnalului AVL FEM BOX informațiile sunt transmise către echipamentul AVL EMCON 400, acestea putând fi vizualizate automat cu ajutorul aplicației AVL Puma Open v1.4. Temperatura uleiului este condiționată printr-un schimbător de căldură cu electro-valve pentru ulei și apa de răcire și două controlere de temperatura OMRON E5CN. Diagrama de presiune este achiziționată prin intermediul unui sistem ce are în componență traductoare AVL GM12D (cilindrii 1 și 3), amplificatoare de sarcina AVL 3066A02 și o bază de timp AVL 365C. Legea de ridicare a acului este înregistrată folosind un injector Perkins-Lucas montat în cilindrul 1, ce încorporează un senzor de poziție bazat pe „efectul Hall”. Rampa de presiune ridicată a acestui injector este echipată cu un traductor AVL QL21D și un amplificator de sarcină AVL 3066A01. De asemenea, presiunea combustibilului din pompa de injecție este măsurată cu un traductor AVL 31 DP conectat la un amplificator de sarcina AVL 3009 A03. În final, aceste date cu variație rapidă sunt transmise sistemului de achiziție AVL IndiSet 620, iar cu ajutorul programului AVL Indicom 1.6 este posibilă stocarea și interpretarea acestora.

Laboratoarele CG059-CG060 - Motor cu aprindere prin scanteie pentru combustibili alternativi

    Standul are în componentă un motor cu aprindere prin scânteie (4 cilindrii) cu injecție multipunct Renault – Dacia 1.6 K7M-710 ce dezvoltă 64 kW la turația de 5500 rpm și un cuplu maxim de 128 Nm la 3000 rpm. Turația și cuplul motor sunt determinate cu ajutorul unei frâne cu curenți turbionari Froude Consine AG 250-UK. Regimul funcțional al motorului este controlat cu echipamentul TEXCEL v6. Consumul de combustibil se determină prin intermediul debitmetrului AVL 733S și controlerului de temperatura AVL 753C. Calculul coeficientului relativ de dozaj al aerului și determinarea valorilor emisiilor de dioxid de carbon (CO2), monoxid de carbon (CO), oxizi de azot (NOx) și hidrocarburi nearse totale (THC) se realizează cu analizorul de gaze HORIBA EXSA – 1500L. Temperatura și presiunea apei de răcire a frânei, uleiului motor, aerului în admisie și gazelor de evacuare, precum și temperatura și presiunea aerului din încăpere sunt măsurate cu diverse dispozitive, informațiile fiind transmise către sistemul TEXCEL v6, acestea putând fi vizualizate automat cu ajutorul aplicației Froude. Calculatorul electronic al motorului Continental EMS 3132 este de tip „open” și poate fi accesat prin programul ETAS INCA v2.1. Diagrama de presiune este achiziționată prin intermediul unui sistem ce are în componență traductoare de presiune AVL GU21D (cilindrii 1 și 4), amplificatoare de sarcină MICRO-IFEM și o bază de timp AVL 365C. Dechiderea injectoarelor este înregistrată folosind semnalele de puls trimise de ECU. Aceste date cu variație rapidă sunt transmise sistemului de achiziție AVL IndiModul 621, iar cu ajutorul programului AVL Indicom 2.1 este posibilă stocarea și interpretarea acestora.

Laboratorul CG046 - Motor cu aprindere prin scânteie alimentat prin injecție de benzină controlată electronic

    Standul are în componență două motoare cu aprindere prin scânteie cu injecție electronică de benzină. Turația și cuplul motor sunt determinate cu ajutorul unei frâne hidraulice Schoenebeck. În timpul determinărilor experimentale sunt măsurate consumul volumic de aer, consumul orar de combustibil, temperatura și presiunea apei de răcire, uleiului, aerului în admisie și gazelor de evacuare. De asemenea, sunt măsurate valorile presiunii și temperaturii aerului din încăpere. Standul servește lucrărilor didactice cu studenții în cadrul disciplinelor de specialitate MAI I, MAI II, MAI III și master IMSET referitoare la ridicarea principalelor caracteristici motoare - sarcina, turație, consum specific și pierderi mecanice, etc. Se pot efectua de asemenea lucrări cu privire la studiul injecției de benzină asistate electronic. Standul se afla în studiu cu privire la posibilitățile de montare a elementelor unei instalații de recuperare a energiei din gazele de ardere (de tip ORC) și de implementare a unei instalații automate de achiziție a diagramei de presiune din cilindrul motor.

Laboratorul CG066 - Motor diesel

    Stand motor pentru încercări experimentale echipat cu motor cu aprindere prin comprimare de autoturism, turbosupraalimentat, care poate fi alimentat și cu combustibili alternativi (gaz petrolier lichefiat, gaz natural comprimat, hidrogen, butanol, grăsimi animale). Standul este echipat cu frâna electrică Schenck E90 pentru determinarea performanțelor de putere și moment motor, debitmetre masice Krohne Optimass / Alicat Scientific pentru determinarea consumurilor de combustibil, analizor de gaze și opacimetru AVL DiCom 4000 pentru determinarea emisiilor poluante din gazele de evacuare, sistem de achiziție de date AVL Indimodul621 pentru înregistrarea diagramei indicate și a mărimilor asociate acesteia pentru studiul proceselor din cilindrul motorului, sistem Dastek Unichip Q pentru modificarea parametrilor sistemului de alimentare, termoculpluri și termorezistente Pt 100 cu indicatoare digitale Shimaden SR 93 pentru măsurarea temperaturilor, manometru FSE 1015 pentru măsurarea presiunii de supraalimentare.

Laboratoarele CG063-CG064 - Motor cu aprindere prin scânteie supraalimentat

    Stand motor pentru încercări experimentale echipat cu motor cu aprindere prin scânteie de autoturism, turbosupraalimentat, care poate fi alimentat și cu combustibili alternativi (etanol, butanol, hidrogen). Standul este echipat cu frâna electrică AVL Dynoperform pentru determinarea performanțelor de putere și moment motor, debitmetre masice Krohne Optimass / Alicat Scientific pentru determinarea consumurilor de combustibil, analizor de gaze AVL DiCom 4000 pentru determinarea emisiilor poluante din gazele de evacuare, sistem de achiziție de date AVL Indimodul 621 pentru înregistrarea diagramei indicate și a mărimilor asociate acesteia pentru studiul proceselor din cilindrul motorului, sistem Dastek Unichip Q pentru modificarea parametrilor sistemului de alimentare și sistemului de aprindere, termoculpluri și termorezistente Pt 100 cu indicatoare digitale Shimaden SR 93 pentru măsurarea temperaturilor, manometru MVM pentru măsurarea presiunii de supraalimentare.

Laboratorul CG072 - Motor diesel de autocamion

    Stand motor pentru încercări experimentale echipat cu motor cu aprindere prin comprimare de autocamion, turbosupraalimentat, care poate fi alimentat și cu combustibili alternativi (dimetil eter, gaz petrolier lichefiat, hidrogen, metanol, grăsimi vegetale și animale). Standul este echipat cu frâna electrică Hofmann pentru determinarea performanțelor de putere și moment motor, debitmetre masice Krohne Optimass / Alicat Scientific pentru determinarea consumurilor de combustibil, analizor de gaze și opacimetru AVL DiCom 4000 pentru determinarea emisiilor poluante din gazele de evacuare, sistem de achiziție de date AVL pentru înregistrarea diagramei indicate și a mărimilor asociate acesteia pentru studiul proceselor din cilindrul motorului, termoculpluri și termorezistente Pt 100 cu indicatoare digitale Shimaden SR 93 pentru măsurarea temperaturilor, manometru diferențial pentru măsurarea presiunii de supraalimentare.

Laboratorul CG050 - Motor Cifra octanică

    Stand motor de cifră octanică cu raport de comprimare variabil, tip IT9-1, pentru determinarea caracteristicilor de ardere ale combustibililor clasici și alternativi utilizați la alimentarea motoarelor cu aprindere prin scânteie. Standul este echipat cu analizor de gaze AVL DiCom 4000 pentru determinarea emisiilor poluante din gazele de evacuare, sistem de achiziție de date AVL pentru înregistrarea diagramei indicate și a mărimilor asociate acesteia pentru studiul proceselor din cilindrul motorului, termoculpluri și termorezistente Pt 100 cu indicatoare digitale Shimaden SR 93 pentru măsurarea temperaturilor.

Laboratorul CG047 - Motor Cifra cetanică

    Stand motor de cifră cetanică cu raport de comprimare variabil, tip IT9-1, pentru determinarea caracteristicilor de ardere ale combustibililor clasici și alternativi utilizați la alimentarea motoarelor cu aprindere prin comprimare. Standul este echipat cu analizor de gaze și opacimetru AVL DiCom 4000 pentru determinarea emisiilor poluante din gazele de evacuare, sistem de achiziție de date AVL pentru înregistrarea diagramei indicate și a mărimilor asociate acesteia pentru studiul proceselor din cilindrul motorului, termoculpluri și termorezistente Pt 100 cu indicatoare digitale Shimaden SR 93 pentru măsurarea temperaturilor.

Laboratorul FA008

    Lucrări: -Pornirea/oprirea centralei; Determinarea randamentului echipamentelor (cazan, turbină); Bilanțuri energetice ale echipamentelor și ale întregii instalații.

Laboratorul FA109

    Lucrări: Echipamente energii regenerabile (cazane combustibil solid, Sisteme panouri solare cu aport la încalzire, pompe căldură); Cazane comerciale condensare și conventionale; consum combustibil; Eficiența arderii pentru cazane comerciale condensare și convenționale; Sisteme de aer condiționat; Sisteme de VRF pentru climatizare spatii locuit și industrial; Sisteme de automatizare cazane Bosch/Buderus.

Laboratorul FA110

    Lucrări: Analiză tehnică (umiditate, cenușă, componente volatile); Analiza granulometrică a prafului de combustibil solid; Determinarea puterii calorifice a combustibililor gazoși.